هرآنچه که باید درباره غذاهای خطرناک گربه بدانید


اطلاع از غذای خطرناک برای گربه نه تنها برای سلامت آن‌ها حیاتی است، بلکه غذای ممنوعه برای گربه می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. بسیاری از غذاهایی که برای انسان بی‌خطر به نظر می‌رسند، برای گربه‌ها می‌تواند سمی و آسیب‌زا باشند. از جمله خوراکی های خطرناک برای گربه می‌توان به شکلات، پیاز، سیر، الکل و قندهای مصنوعی اشاره کرد. غذاهای خطرناک گربه هرکدام به نوعی باعث مسمومیت‌های شدید، نارسایی کلیوی، مشکلات گوارشی و حتی مرگ شوند. پس درک اینکه چه غذاهایی برای گربه ضرر دارد و چگونه می‌توان از آنها جلوگیری کرد، نقش مهمی در حفظ سلامت و رفاه حیوان خانگی شما ایفا خواهد کرد.

غذای خطرناک برای گربه

این مقاله به‌عنوان یک راهنمای جامع، اطلاعاتی ضروری و کاربردی درباره غذاهای خطرناک برای گربه ارائه می‌دهد. با بررسی مواد غذایی و توضیح اثرات آن بر سلامت گربه‌ها می‌فهمید چه چیزهایی برای گربه مضر است و نباید به آن‌ها بدهید. هدف ما ارائه راهکارهایی عملی و مفید است تا از بروز مشکلات و بیماری‌های جدی در حیوانات خانگی جلوگیری کنیم. با رعایت نکات اینکه چه چیز هایی برای گربه ضرر دارد می‌توانید به‌خوبی از گربه خود مراقبت کرده و محیطی امن و سالم برای او فراهم آورید. پس اگر می‌خواهید بدانید گربه ها چه چیزهایی نباید بخورند با ما همراه باشید.

لیست 10 غذای ممنوعه برای گربه

خوراکی های خطرناک برای گربه شامل موادی است که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. بسیاری از صاحبان گربه نمی‌دانند چه غذاهایی برای گربه ضرر دارد و ممکن است ناخواسته به حیوان خانگی خود آسیب برسانند. غذای ممنوعه برای گربه شامل شکلات، پیاز، سیر، انگور، و لبنیات هستند که می‌توانند مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت در حیوان خانگی ایجاد کنند. بهتر است همواره از غذاهای مخصوص گربه و محصولات گربه استفاده کنید تا سلامت آن‌ها تضمین شود.

در ادامه 20 غذای خطرناک برای گربه که باید از تغذیه گربه با آن‌ها خودداری کرد را آورده‌ایم:

  1. شکلات
  2. پیاز و سیر
  3. الکل
  4. انگور و کشمش
  5. کافئین
  6. گوشت خام
  7. ماهی خام
  8. تخم مرغ خام
  9. انواع غذاهای شور و نمکی
  10. قند مصنوعی و شکر

چه غذاهایی برای گربه ضرر دارد؟

گربه‌ها دستگاه گوارش حساسی دارند و برخی غذاهایی که برای انسان‌ها بی‌خطر است برای آن‌ها خطرناک یا حتی سمی باشد. اگر می‌خواهید بدانید چه خوراکی هایی برای گربه ضرر دارد با ما همراه باشید تا بدانید چه غذایی برای حیوان خانگی‌تان ممنوع است.

شکلات

شکلات از جمله غذاهای خطرناک گربه است که به دلیل وجود ماده‌ای به نام تئوبرومین بسیار سمی است. تئوبرومین یک ترکیب آلکالوئیدی است که در کاکائو، چای و قهوه یافت می‌شود. برخلاف انسان، گربه‌ها نمی‌توانند تئوبرومین را به‌سرعت متابولیزه کنند و باعث می‌شود این ماده در بدن آن‌ها جمع شده و به سطوح سمی برسد. حتی مقدار کمی شکلات می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند استفراغ، اسهال، تنگی نفس، تشنج و در موارد شدیدتر مرگ حیوان خانگی شما شود.

چه غذاهایی برای گربه ضرر دارد و شکلات

اگر گربه‌ای به‌طور تصادفی شکلات مصرف کرد، باید فورا به دامپزشک مراجعه شود.

پیاز و سیر

اگر از خود می‌پرسید گربه ها چه چیزهایی نباید بخورند پیاز و سیر پخته و خام یکی از مهم‌ترین این موارد است. ترکیبات موجود در پیاز و سیر برای گربه بسیار سمی است که به سلول‌های قرمز خون گربه حمله کرده و باعث آنمی همولیتیک می‌شود. این نوع آنمی سبب تخریب گلبول قرمز خون شده و گربه دیگر قادر به حمل اکسیژن کافی در بدن نیست. علائم مسمومیت با پیاز و سیر در گربه شامل ضعف، بی‌حالی، استفراغ، تنفس دشوار و رنگ پریدگی لثه‌ها است. بنابراین باید از تغذیه گربه با غذاهایی که حاوی این مواد هستند، کاملا خودداری کرد و در صورت بروز علائم به دامپزشک مراجعه کرد.

الکل

الکل برای گربه به‌شدت خطرناک است و جزو غذای ممنوعه برای گربه محسوب می‌شود. بدن آن‌ها قادر به متابولیزه کردن الکل به‌درستی نیست. حتی مقدار بسیار کمی الکل می‌تواند موجب مسمومیت شدید شود و به مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، بی‌هوشی، تنگی نفس، کاهش قند خون، کاهش دمای بدن و در نهایت، آسیب به سیستم عصبی مرکزی و مرگ منجر شود. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که گربه هیچ دسترسی به این مواد ندارند. در صورت مصرف الکل توسط گربه باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود، زیرا مسمومیت الکلی یک وضعیت اضطراری است و نیاز به درمان سریع دارد.

انگور و کشمش

انگور و کشمش برای گربه بسیار سمی بوده و مصرف آن در مقدارم کم می‌تواند به نارسایی حاد کلیه منجر شود. علائم مسمومیت غذای خطرناک برای گربه شامل استفراغ، بی‌اشتهایی، ضعف، اسهال و کاهش ادرار است که نشان از آسیب به کلیه و نارسایی آن است و ممکن است گربه جان خود را از دست بدهد.

کافئین

سیستم عصبی و قلب گربه به شدت نسبت به کافئین حساس است. مصرف کافئین توسط گربه باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، بی‌قراری، لرزش عضلانی، نفس نفس زدن و حتی تشنج می‌شود.

کافئین از غذاهای خطرناک گربه

از آنجا که آن‌ها نمی‌توانند کافئین را به‌طور موثر متابولیزه کنند، حتی مقدار کمی از این ماده مسمومیت شدیدی ایجاد خواهد کرد پس باید فورا به دامپزشک مراجعه شود.

گوشت خام

گوشت خام به دلیل باکتری و انگل‌های مضر خطرناک است و امکان دارد انگل‌هایی مانند توکسوپلاسموز را منتقل کند که سلامتی گربه را تهدید می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که گوشت خام نمی‌تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز گربه را تامین کند به همین دلیل جزو غذاهای خطرناک گربه است. گربه‌ها نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارد به همین دلیل مصرف مداوم گوشت خام منجر به سوتغذیه می‌شود.

ماهی خام

ماهی خام برای گربه خطرناک بوده و می‌تواند باعث مسمومیت با باکتری یا انگل شود. همچنین ممکن است به علت آنزیم‌های موجود در ماهی، جذب ویتامین B1 را مختل کند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام به دلیل باکتری سالمونلا مضر است که می‌تواند جذب بیوتین را مختل کرده. نتیجه دادن تخم مرغ به گربه تاثیر منفی بر سلامت پوست و موی آن‌ها است.

انواع غذاهای شور و نمکی

غذاهای شور و نمکی مانند سوسیس، کالباس و چیپس برای گربه‌ها مضر هستند؛ زیرا میزان بالای نمک و ادویه موجود در اینگونه غذاها باعث مشکلات کلیوی و افزایش فشار خون شود. پس هرگونه غذای انسان فراوری شده و پر نمک جزو غذای ممنوعه برای گربه است.

قند مصنوعی و شکر

قند مصنوعی و شکر برای گربه باعث چاقی، دیابت و خرابی دندان خواهد شد. اگر گربه شما هرگونه غذا حاوی قند مصنوعی و شیرین مصرف کند باعث افت شدید قند خون و مشکلات کبدی می‌شود. پس اگر برایتان سوال شده چه چیزهایی برای گربه مضر است قند مصنوعی یکی از موارد مهم است که سلامت حیوان خانگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوالات متداول

اگر گربه‌ام از غذای ممنوعه برای گربه خورد چه کنم؟

اگر گربه‌تان از غذای ممنوعه برای گربه‌ها خورده است، اولین قدم این است که در سریع‌ترین زمان ممکن او را به دامپزشکی برسانید تا سلامت آن تحت نظر باشد.

آیا ذرت برای گربه ضرر دارد؟

بله ذرت برای گربه‌ها ضرر دارد زیرا هضم آن برایشان دشوار است و می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. بهتر است از دادن ذرت به گربه‌ها خودداری کنید.

آیا میتوان به گربه بستنی داد؟

برای تشویقی می‌توانید به گربتان بستنی گربه بدهید اما بستنی مخصوص انسان‌ها به علت وجود لاکتوز برای گربه بسیار مضر است.

استخوان‌های پخته شده و اضافه از غذای خودمان برای گربه بد است؟

بله دادن استخوان و غذای اضافه ممکن است باعث خفگی یا پارگی دستگاه گوارش حیوان خانگی یا حتی گربه خیابانی شود.

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

علاقه مندی ها

حساب کاربری

سبد خرید

واتساپ