چرا گربه خانگی وحشی و پرخاشگر می شود؟


علت پرخاشگری و عصبانیت گربه چیست؟ حیوانات خانگی مانند گربه، گاهی اوقات دچار حمله و پرخاشگری می‌شوند. در این شرایط نگرانی و پرسش‌هایی زیادی برای صاحبان آنها پیش می‌آید که عبارتند از:چرا گربه خانگی وحشی و پرخاشگر می شود؟ دلایل حمله گربه به انسان چیست؟ چگونه گربه عصبانی و بد اخلاق را آرام کنیم؟ چرا گربه نمیزاره نازش کنم؟

در این مقاله ما به بررسی 5 دلیل حمله گربه خانگی به صاحبش، علت بی قراری گربه در شب یا روز و نشانه‌های عصبانیت گربه می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بتوانید در شرایط بحرانی گربه را به بهترین شیوه آرام و اوضاع را مدیریت کنید.

علت پرخاشگری و عصبانیت گربه چیست؟

علت پرخاشگری و عصبانیت گربه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین علل این رفتارها را مشاهده نمایید.

  1. استرس و اضطراب، تغییرات محیطی، حضور افراد جدید، یا جابجایی می‌تواند گربه‌ها را مضطرب کند.
  2. بیماری‌های جسمی می‌توانند باعث رفتارهای غیرعادی شوند.
  3. کمبود فعالیت یا تحریک می‌تواند باعث رفتارهای تهاجمی یا بی‌قرار شود.
  4. تغییرات هورمونی در دوره‌های جفت‌گیری می‌تواند این حیوان را غیر قابل و پرخاشگر کنترل کند.
  5. رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی نیز می‌تواند بر رفتار گربه‌ها تاثیر بگذارد.

 5 دلیل حمله گربه خانگی به صاحبش

دلایل حمله گربه به صاحبش شامل، بازی کردن با صاحب، تمرین شکار بر اساس غریزه، بد رفتاری، ارتباط اشتباه صاحب گربه، ترس و استرس و درد یا بیماری می‌باشد. اگر با بهبود رفتار و شرایط، گربه شما همچنان بد اخلاق و عصبانی است. بهتر است به این 5 دلیل حمله گربه خانگی به صاحبش کفایت نکنید و حتما با یک دامپزشک مشورت کنید تا از سلامت جسمی و روانی او اطمینان حاصل کنید.

علت بی قراری گربه در شب یا روز چیست؟

گربه‌ها بر اساس غریزه در اوایل روز و عصر فعال‌تر هستند و در این زمان‌ها، گربه‌ها معمولا به دنبال بازی، کاوش و شکار می‌روند. درکل علت بی قراری گربه در شب یا روز در گربه‌های نر و ماده متفاوت است و می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

گرسنگی:گرسنگی از شایع‌ترین دلایل بی‌قراری گربه‌ها گرسنگی است که می‌تواند این حیوان را کلافه و بی قرار کند.

پیری و افزایش سن: یکی دیگر از دلایل بیقراری گربه‌ها افزایش سن می‌باشد. مثل هر موجود زنده دیگر پیری، افزایش سن، مشکلات و بیماری‌های این دوره از زندگی می‌تواند باعث بی قراری و پریشانی گربه شود.

رفتار طبیعی شبانه: گربه‌ها حیوانات فعال و پرجنب و جوشی هستند. اگر در طول روز گربه شما تنها و بدون فعالیت خاصی باشد. احتمالا گربه در شب این کمبود را جبران کرده و شروع به کنجکاوی و قدم زدن می‌کند.

میل جنسی: گربه‌ها در بازه زمانی مشخص به علت افزایش میل جنسی دچار بیقراری و نا آرامی می‌شوند . عقیم سازی می‌تواند به حل این مشکل تا حد زیادی کمک کند.

چرا گربه نمیزاره نازش کنم؟

گاهی اوقات گربه‌ اجازه نوازش کردن به صاحب و اطرافیان را نمی‌دهد، این موضوع به دلایل زیادی بستگی دارد که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

  • ناز کردن در جهت خلاف رویش مو
  • نوازش کردن مناطق ممنوعه و حساس(شکم)
  • بیش از حد ناز کردن گربه
  • مشکلات پزشکی
  • خستگی یا استرسشناخت دقیق نیازها و رفتارهای فردی گربه، همراه با توجه به علائم آن، می‌تواند کمک کند تا تعاملات شما با او بهبود یابد.

 

نشانه‌های عصبانیت گربه چیست؟

نشانه‌های عصبانیت گربه بسته به نژاد و شرایط زندگی این حیوان خانگی متفاوت می‌باشد و برخی از این نشانه‌ها در همه گربه‌ها یکسان است. مهم‌ترین نشانه‌های عصبانیت و پرخاشگری گربه شامل لیست زیر است.

  • به گشاد شدن مردمک چشم
  • صاف شدن سیبل‌ها
  • عقب رفتن و صاف شدن گوش
  • سیخ شدن موهای پشت کمر
  •  نگه داشتن سر به سمت بالا
  • ایجاد صداهایی مانند خرخر کردن
  • جمع کردن دم در زیر بدن
  • بیرون زدن ناخن‌ها از پنجه

چگونه گربه عصبانی و بد اخلاق را آرام کنیم؟

آرام کردن یک گربه عصبانی و بد اخلاق نیاز به صبر و استفاده از روش‌های مناسب دارد. در اینجا چند روش موثر برای آرام کردن گربه ذکر شده است:

  1.  گربه‌ها به محیط‌های آرام و بی‌سر و صدا علاقه دارند. اطمینان حاصل کنید که گربه‌تان در محیطی آرام و بدون استرس قرار دارد.
  2. به آرامی و با محبت به گربه نزدیک شوید و از حرکات ناگهانی خودداری کنید. صحبت کردن با صدای ملایم و نوازش‌های نرم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
  3. استفاده از فرش‌های حاوی فرمون برای رفع پرخاشگری گربه تاثیر زیادی دارد. این فرش‌ها حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که به گربه‌ها احساس امنیت و آرامش می‌دهند
  4. بازی با گربه و فراهم کردن اسباب‌بازی‌های متنوع می‌تواند انرژی اضافی آن‌ها را تخلیه کرده و به آرامش گربه‌ها کمک کند.
  5. اطمینان حاصل کنید که گربه‌ شما درد یا مشکل پزشکی ندارد. مشورت با دامپزشک در صورت بروز رفتارهای غیرعادی می‌تواند مفید و کاربردی باشد.
  6. آرام کردن یک گربه عصبانی نیاز به زمان و صبر دارد. هرگز گربه را مجبور به تعامل نکنید و به او زمان بدهید تا به تنهایی آرام شود.
  7. استفاده از تشویقی و خوراکی مورد علاقه گربه تاثیر زیادی در آرامش و رفع عصبانیت آن دارد.

پرخاشگری و عصبانیت گربه بستگی به عوامل مختلفی مانند ترس، ورود افراد جدید، تغییر محل زندگی و رفتار نامناسب با آنها دارد. ما در این مقاله دلایل حمله گربه به انسان، علت بی قراری گربه در شب یا روز 5 دلیل حمله گربه خانگی به صاحبش را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین به مسائلی مانند،روش آرام کردن گربه عصبانی و بد اخلاق را توضیح دادیم. برای بررسی بهتر این موضوع حتما با یک دامپزشک مشورت نماید.

سوالات متداول

1-مهم‌ترین علت پرخاشگری و عصبانیت گربه چیست؟ 

مهم‌ترین علت عصبانیت گربه بستگی به عواملی مانند تغییر شرایط محیط، ترس، ورود افراد جدید، و تغییرات هورمونی دارد.

2- آیا گربه به صاحب خودش نیز حمله می‌کند؟

بله، گربه‌ها گاهی اوقات به دلیل بازی، تمرین شکار بر اساس غریزه، بد رفتاری، ارتباط اشتباه صاحب گربه و یا بیماری به صاحبان خود حمله می‌کنند.

3-چگونه گربه عصبانی و بد اخلاق را آرام کنیم؟

برای آرام کردن گربه عصبانی و بدخلق، ابتدا باید به علل اصلی عصبانیت، مثل درد، ترس یا عدم راحتی او توجه کنید. برای آرام کردن گربه عصبانی، به او فضای امن و آرام بدهید، از تماس‌های ناخواسته پرهیز کنید. در نهایت، اگر وضعیت ادامه پیدا کند، مشورت با دامپزشک برای بررسی مشکلات پزشکی یا روانی ممکن است ضروری باشد.

 

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

علاقه مندی ها

حساب کاربری

سبد خرید

واتساپ