مسمومیت غذایی سگ


یکی از شایع‌ترین بیماری‌ سگ‌ها، مسمومیت غذایی است. مسمومیت غذایی سگ به دلیل خوردن غذایی آلوده و سمی اتفاق می‌افتد و علائم مختلفی بر اساس شدت مسمومیت دارد. مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ، تشنج، استفراغ، اسهال و تغییر دمای بدن این حیوان می‌باشد. آگاهی از این علائم به شما در روش‌های پیشگیری از مسمومیت در سگ‌ها کمک زیادی می‌کند. اگر سگ شما دچار مسمومیت شد و به دامپزشک دسترسی نداشتید، می‌توانید از روش درمان خانگی مسمومیت غذایی سگ استفاده کنید. روش‌های خانگی تا زمانی که معده سگ نیاز به شستشو نیاز نداشته باشد، کارایی دارد اما از کجا بدانیم چه زمانی نیاز به شستشوی معده سگ وجود دارد؟ شستشوی معده سگ فقط با تشخیص دامپزشک انجام می‌گیرد.

 برای حفظ سلامتی سگ‌ها باید محیط خانه را ایمن کنید و مواد غذای، دارویی و شیمیایی خطرناک را از دسترس آنها خارج نماید. حتما برایتان این سوال پیش می‌آید که مواد غذایی و دارویی ممنوعه در سگ‌ها چیست؟ برای یافتن پاسخ تمامی سوالات خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله، دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها، روش‌های درمان پیشگیری و درمان این بیماری را به طور کامل بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا از سگ خود بهتر مراقبت نمایید.

دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها چیست؟

همانطور که گفتیم مهم‌ترین دلیل مسمومیت غذایی سگ مصرف غذاهای ناسالم، فاسد، مواد آلوده و شیمیایی می‌باشد. همچنین خوردن غذای شما هم می‌تواند باعث مسمومیت این حیوان شود چون برخی از مواد غذایی مانند شکلات، انگور، و آووکادو برای سگ‌ها سمی هستند. پس باید همیشه، محیط زندگی سگ از مواد خطرناک و آلوده پاکسازی شود زیرا سگ‌ها به علت شامه قوی و بو کشیدن مداوم، ممکن است به طور تصادفی مواد مضر را پیدا کرده و بخورند.

 9 مورد از مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ

مثل هر بیماری دیگر، مسمومیت غذایی سگ هم علائم و نشانه‌هایی دارد که شناخت و توجه به آن‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان موثر حیوان خانگی شما کمک کند. مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ شامل موارد زیر می‌شود.

اسهال و استفراغ

شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ اسهال و استفراغ می‌باشد و در مسمومیت‌های شدید، ممکن است استفراغ همراه با خون باشد. در این صورت باید هر چه سریع‌تر به کلینیک دامپزشکی مراجعه نماید.

لرزش بدن تشنج

یکی از علائم مصرف ماده سمی در سگ، لرزش بدن و تشنج است. اگر سگ شما دچار این علائم شد حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

بی اشتهایی و بی حالی

اگر سگ میلی به خوردن غذا ندارد و حتی به تشویقی هم واکنش نمی‌دهد و در اکثر مواقع بی‌حال است، احتمالا دچار مسمومیت غذایی یا دارویی شده است.

تغییر رنگ مدفوع

یکی دیگر از علائم مسمومیت غذایی یا دارویی سگ، تغییر رنگ مدفوع سگ یه رنگ سیاه یا سبز می‌باشد. در این شرایط حتما با دامپزشک صحبت کنید تا درمان مناسب و به موقع اعمال شود.

مشکلات تنفسی

خس‌خس سینه و تنگی نفس از علائم مهم مسمومیت دارویی یا غذایی در سگ هستند. خس‌خس سینه به علت باریک شدن مجاری تنفسی و دشواری در عبور هوا از آن‌ها ایجاد می‌شود که معمولا ناشی از التهاب یا واکنش به مواد سمی است. تنگی نفس می‌تواند نشانگر وضعیت جدی‌تر باشد و نیاز به درمان پزشکی دارد، زیرا ممکن است تنفس طبیعی سگ را مختل کند و به سلامت آن آسیب بزند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می‌شود که بلافاصله به دامپزشکی مراجعه کنید.

افزایش بزاق دهان

افزایش بزاق دهان ممکن است نشانه تحریک یا مسمومیت غذایی سگ باشد، زیرا بدن تلاش می‌کند تا از طریق بزاق مواد مضر را از بین ببرد.

 تغییر دمای بدن

 بروز تب یا حتی تغییرات دمایی می‌تواند از علائم مسمومیت غذایی باشد. این علائم معمولا نشانه واکنش بدن به توکسین‌های موجود در مواد غذایی مسموم است.

 تغییر ضربان قلب

مسمومیت غذایی ممکن است باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش ضربان قلب شوند. تغییرات ضربان قلب می‌توانند نشان دهنده عوارض جدی مسمومیت باشند و نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند.

تغییر رنگ لثه

گاهی اوقات، مسمومیت غذایی می‌تواند باعث تغییر رنگ لثه سگ شود. به عنوان مثال، اگر لثه‌سگ به سرعت پررنگ‌ یا کمرنگ‌تر از حد معمولی می‌شود ممکن است نشانه‌ای از کمبود اکسیژن یا اختلالات دیگر باشدو نیاز به درمان فوری دارد.

4 روش درمان خانگی مسمومیت غذایی سگ

اگ سگ شما دچار مسمومیت شد و امکان دسترسی به کلینیک یا دامپزشکی نداشتید، می‌توانید با روش‌های خانگی مسمومیت سگ را درمان کنید. انواع روش‌های درمان خانگی سگ شامل موارد زیر است.

  1. اگر سگ دچار مسمومیت شده بسته به شرایط جسمی، از 12 تا 24 ساعت هیچ گونه ماده غذایی به آن ندهید.
  2. بهتر است، مقداری آب خنک به سگ خورانده شود تا سموم سریع‌تر از بدنش خارج شود.
  3. برای کمک به درمان، غذاهای ملایم مانند آب‌مرغ که راحت‌تر هضم می‌شوند را به سگ بدهید.
  4. برای تسریع درمان مسمومیت سگ، استفاده از آنزیم‌های گوارشی و انواع ماست پروبیوتیک بسیار مفید و کاربردی است. فراموش نکنید که استفاده از آنزیم باید توسط دامپزشک توصیه شود.
  5. در صورت مشاهده علائم شدیدتر یا تداوم آنها، فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از مسمومیت در سگ‌ها

مسمومیت غذایی سگ، مثل بیماری‌های دیگر سخت و اذیت‌ کننده است و گاهی حیوان از 2 تا 5 روز یا حتی بیشتر، درگیر علائم این بیماری می‌باشد. با آگاهی از روش‌های پیشگیری از مسمویت در سگ‌ها، می‌توانید از حیوانات خانگی خود بهتر محافظت کنید چون، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

  • تمام داروهای مصرفی، شوینده‌ها و هرگونه ماده شیمیایی مانند انواع جرم‌گیر و آفت‌کش‌ها را دور از دسترس سگ قرار دهید، مثلا در کابینت‌های قفل‌دار یا در ارتفاعی که سگ نتواند به آن دسترسی پیدا کند.
  • هنگامی که تصمیم به داشتن حیوان خانگی می‌گیرید، باید به سمی بودن گل‌های آپارتمانی و ایمن بودن آن برای حیوانات هم توجه کنید و گیاهان خطرناک را از دسترس سگ خارج کنید.
  • مواد غذایی خطرناک برای سگ را در ظروف درب‌دار و نشکن قرار دهید
  • اگر حیوان خانگی شما بسیار کنجکاو است و حتی به سطل زباله هم سرک می‌کشد، باید برای جلوگیری از مسمومیت غذایی یا دارویی، حتما سطل زباله را ایمن کنید.
  • زمانی که مشغول کارهای خانه‌داری مثل پخت غذا یا شستشوی سرویس‌های بهداشتی هستید و نمی‌توانید مراقب سگ باشید برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سگ را در یک اتاق جداگانه نگهداری کنید.
  • به اعضای خانواده، به ویژه کودکان، آموزش دهید که از مواد غذایی سمی و نامناسب برای سگ استفاده نکنند.
  • در نهایت، مانند هر چیز ارزشمند دیگری، حتما این پشمالوی بازیگوش را بیمه کنید، زیرا بیمه تاثیر زیادی در پوشش هزینه‌های مراقبت و نگهداری سگ دارد.

مواد غذایی و دارویی ممنوعه در سگ‌ها چیست؟

مواد غذایی و داروهایی که برای سگ‌ها ممنوع هستند عبارتند از:

  1. الکل: یکی از مواد خطرناک و مضر برای سگ‌ها الکل است و مصرف آن باعث اختلالات شدید در حیوانات می‌شود. برای پیشگیری از مسمومیت، این ماده را همیشه دور از دسترس سگ‌ها قرار دهید.
  2. شکلات و قهوه:شکلات و قهوه حاوی موادی مانند کافئین و تئوبرومین هستند که برای سگ‌ها سمی و خطرناک می‌باشند.
  3. پیاز، سیر و تره فرنگی: مصرف مقدار کم این مواد غذایی به صورت خام یا پخته می‌تواند باعث مسمومیت در سگ‌ها شود.
  4. گوشت خام : مصرف گوشت خام باعث انتقال میکروب‌ها و باکتری‌ها به سگ شده و در نهایت آن را بیمار و مسموم می‌کند.
  5. انگور،خرما و کشمش: خوردن این غذاها باعث ایجاد مشکلات کلیه تنبلی و افسردگی سگ می‌شود .
  6. داروهای مصرفی: تمام داروهای که شما در خانه نگهداری و مصرف می‌کنید برای سلامتی سگ خطرناک و منجر به مسمومیت می‌شود پس بهتر است تمامی این اقلام را از دسترس حیوان خانگی خود خارج نماید.

چه زمانی نیاز به شستشوی معده سگ وجود دارد؟

اگر سگ به علت مصرف ماده‌ای سمی یا خطرناک دچار مسمومیت شود پیش از وارد شدن ماده سمی به خون باید معده آن شستشو داده شود و این عمل فقط توسط دامپزشک انجام می‌گیرد. پس اگر سگ علائمی مانند استفراغ، اسهال، بی حالی شدید، تشنج یا تنفس نامنظم داشته و مشکوک به مصرف ماده سمی باشد، بهتر است بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک با بررسی وضعیت سگ و تشخیص نیاز، تصمیم به شستشوی معده یا دیگر اقدامات درمانی خواهد گرفت.

 در پایان

سگ‌ها به دلیل بازیگوشی و شم قوی ممکن است هر چیزی را بو و مصرف کنند که برخی از این مواد می‌توانند خطرناک باشند و به مسمومیت سگ منجر شوند. در این مقاله، دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها، مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی سگ و روش‌های پیشگیری از مسمویت غذایی سگ را بررسی کرده‌ایم. همچنین، انواع روش‌های درمان خانگی مسمومیت سگ و مواد غذایی ممنوعه برای سگ را به طور کامل شرح داده‌ایم. با رعایت این نکات، می‌توانید بهترین مراقبت را از سگ‌های خود داشته باشید.

سوالات متداول

1-دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها چیست؟

دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها می‌تواند شامل مصرف مواد سمی، داروهای انسانی، برخی مواد غذایی مانند شکلات و انگور، گیاهان سمی، و مواد شیمیایی باشد.

2-مهم‌ترین علائم مسمومیت غذایی در سگ‌ها چیست؟

علائم مسمومیت غذایی در سگ‌ها شامل استفراغ، اسهال، بی‌حالی، لرزش، تشنج، تنگی نفس، و تغییرات در ضربان قلب می‌باشد.

3-چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

اگر سگ شما هر کدام از علائم مسمومیت را دارد، یا اگر مطمئن نیستید که چه چیزی مصرف کرده است، بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.

4-درمان مسمومیت غذایی در سگ‌ها چگونه انجام می‌شود؟

درمان مسمومیت غذایی بسته به نوع و میزان ماده سمی مصرف شده متفاوت است. ممکن است شامل شستشوی معده، مصرف زغال فعال، تزریقات وریدی و داروهای ضد تهوع باشد.

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

علاقه مندی ها

حساب کاربری

سبد خرید

واتساپ